Turforslag for deg som har lyst til å bli bedre kjent med skauen min.

Sommarsveien te' Kroktjenn.

Denne turen tar deg rett inn i "the heartland" og noen av de fineste rasteplassene i Fjella. D

Rute

Nygård
Ånnerud
Faulemåsan (vest)
Hagelihytta
Kroktjenn (vestsida)
Kallakodden

Turens lengde: 7,2 km.
Høyreklikk og velg "Lagre lenke som" for å laste ned spor i zippet
Garmin databaseformat 3.

Kart.

Kart

Tips om turen

Ta av fra Rv123 (Kroksundveien) rett vest for gamle Bingen Landhandel og spør om du kan få parkere ved Kroksundveien 530. Gå opp til Kjonåsen, skauluggen mellom Nygård og Ånnerud. Ved tjernet på Kjonåsen begynner stien som leder sydover forbi Sør-Ånnerud og videre oppover det som i gamle dager var kjent som "sommarsveien te' Kroktjern". Før var det en flittig brukt sti. I dag er den kjent av de færreste.

Den første kilometeren er ganske flat, men deretter begynner en stigning på 70m i løpet av de neste 700m. I den bratteste stigningen kan du snu deg bakover og se Viktjernstårnet i horisonten. Stien er som sagt lite brukt i dag og de lyseste partiene er så gjengrodd at den nærmest er usynlig. Følg vestre kanten av et nord-sørgående høydedrag når det begynner å flate ut.

I det du krysser en vannledning som en gang ble gravd ned mellom Kroktjern og Ånnerud, ligger Faulemåsen til venstre. Her begynner en gjengrodd traktorvei som leder nesten rett sydover. Etter snaut 2,5 km, kommer Kroktjern til syne mellom trærne. Her opphører traktorveien, men greier du å ta deg ned til tjernet, går det en sti langs breddden, helt fra Hageli-hytta i nord og sydover langs vestre bredd.

Kroktjern er en av Fjellas juveler. Har du blitt sulten nå, så ta en pause ved "Inge Krokrygg", en furu som står og skuer ut over Kroktjern fra et svaberg på vestbredden. Fra Kroktjern er stien veltrådd og tydelig. Etter noen meter passerer du enden av Stordalveien og fortsetter nedover gjennom Leggdalen, i retning Damtjerna. Enkelte partier forbi Svartmyra og ned mot Sørli kan være blaute, men det er joggesko-føre på en god dag her også.

Etter å ha krysset Sørli-bekken kommer du til plassen der søstrene Gunhild og Kristine bodde sammen med sine sønner på henholdvis 21 år og 1 år i 1875. På denne tida sysselsatte teglverket like ved 32 mann og dette var et sted med mye aktivitet.

Stien som slingrer seg videre fra Sørli og opp til Børrebu er et av de fineste partiene på turen, synes jeg. Børrebu er også en fin rasteplass om du ikke tok matpakka ved Kroktjern. Herfra finnes det flere alternative veier ned. Mitt valg går via Fjellengen, en annen nedlagt husmannsplass. Og så trenger du selvsagt ikke følge ruta helt hjem til trappa mi, men om du velger å gjøre det så spanderer jeg gjerne en kaffekopp mens du forteller om turen.